Kolejnictwo w polsce

Kolejnictwo w polsce
ZACHODNIOPOMORSKAKOLEJ.PL
Data utworzenia:2022-09-16 13:31:31
Aktualizacja:2025-07-26 20:17:52
Podsumowanie

Poznaj historię kolejnictwa w Polsce, skupiając się na rozwoju sieci w rejonie Szczecina w XIX wieku, gdzie ekonomia napędzała budowę nowych połączeń komunikacyjnych, zmieniających region. Odkryj powstanie linii Szczecin-Wrocław z 1877 roku, jej początkowe problemy z integracją dworców, oraz późniejsze usprawnienia. Prześledź proces upaństwowienia ważnych linii kolejowych przez rząd pruski, a także rolę prywatnych koncesji, które umożliwiły rozbudowę strategicznych tras. Przykładem jest linia Szczecin Dąbie-Kołobrzeg z 1882 roku, sukcesywnie przedłużana do Koszalina i Świnoujścia, co odzwierciedla dynamiczny rozwój infrastruktury kolejowej w tamtym okresie, kluczowy dla gospodarki.

Podsumowanie wygenerowano automatycznie.
Pełna treść oryginalnego wpisu poniżej.
ID: 658467738da10

Względy ekonomiczne wymagały dalszych, nowych powiązań komunikacyjnych dla Szczecina. W 1877 roku powstała nowa linia łącząca Szczecin przez Kostrzyn z Wrocławiem, dla, której wybudowano osobny dworzec czołowy we wschodniej części Kępy Pariej u wylotu ulicy Bytomskiej. Układ ten nie posiadał powiązania z dotychczasowym dworcem głównym, co było wielkim błędem. Jednak dziewięć lat później wprowadzono pociągi osobowe poprzez stację Szczecin Główny Towarowy bezpośrednio do właściwego dworca głównego. Na przełomie lat 70. I 80. XIX wieku rząd pruski rozpoczął upaństwowianie ważniejszych linii kolejowych. Jednocześnie udzielane były koncesje na budowę nowych prywatnych linii. W 1879 roku Dąbsko - Kołobrzeska Spółka Akcyjna Budowy Kolei otrzymała koncesję na budowę linii łączącej Szczecin Dąbie z Kołobrzegiem i oddała ją do eksploatacji w 1882 roku, następnie przedłużając ją do Koszalina. W 1892 roku II Rzesza wydzierżawiła od Dąbsko - Kołobrzeskiej Spółki odcinek linii Szczecin Dąbie – Goleniów, który z czasem stał się państwowy, a w 1899 roku został przedłużony przez Wolin do Świnoujścia.

Link: http://zachodniopomorskakolej.pl <-- Aktywuj wpis by aktywować link

Oceń tę stronę:
Dokonaj oceny przyciskiem
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close